De Nederlandse Vereniging voor Logica & Wijsbegeerte der Exacte Wetenschappen

Nl En

Over de VvL

De Nederlandse Vereniging voor Logica en Wijsbegeerte der Exacte Wetenschappen, afgekort VvL, is een zeer gevarieerd gezelschap van logica-belangstellenden. Logica vindt zijn oorsprong op het snijvlak van filosofie, wiskunde en taalkunde, als de studie van betekenis en geldige gevolgtrekkingen. Het ligt ook aan de basis van informatica en kunstmatige intelligentie, waar het veel hedendaagse toepassingen heeft. De Vereniging vertegenwoordigt niet alleen logici in de academische wereld, maar wil iedereen vertegenwoordigen die geïnteresseerd is in (zowel pure als toegepaste) logica, en in de filosofie van de exacte wetenschappen. Het verbindt zich er ook toe om deze gebieden populair te maken bij een breder publiek. De VvL organiseert regelmatig evenementen en ondersteunt initiatieven op het betreffende gebied. Daarnaast fungeert de VvL als de facto alumnivereniging voor de logica.

Zie dit document voor meer informatie over de geschiedenis van de VvL. Een biografie van de oprichter E.W. Beth is beschikbaar via deze link.

»Verklaring met betrekking tot oorlog in Oekraïne

Leden

The VvL heeft momenteel ongeveer 230 leden, waaronder junior en senior onderzoekers in de logica in Nederland, maar ook masterstudenten en leden van het grote publiek. De VvL heeft ook ereleden (die hier binnenkort genoemd zullen worden).

illclibrar